Jobbintervjuet

– Hos oss er det mange kvinnelige ledere!

Helge Skivenes (34) er kreatør og digitalrådgiver i reklamebyrået Hyper. Han forteller Samfunnsviteren hvordan han landet en jobb i reklamebransjen.

Hyper er et byrå med 50 prosent kvinneandel og hvor mange av lederne er kvinner.

-Reklamebransjen er ikke som Mad Men. I hvert fall ikke hos oss i Hyper, sier Skivenes. Han påpeker at hele ledergruppen i Hyper består av kvinner, men at det naturligvis også er mange menn som jobber der.

 

portrettbilde

Helge Skivenes mener det private næringslivet har et stort behov for personer som stiller kritiske spørsmål.

Foto: Per Christian Lind

Fakta:

Navn: Helge Skivenes

Alder: 34

Utdannelse: Bachelor i kultur og kommunikasjon og Master i medievitenskap. Begge utdanningene er fra Universitetet i Oslo, med utveksling til University of Queensland og The American University of Paris underveis i studieforløpet.

Stillingstittel: Kreatør og digitalrådgiver

Arbeidssted: Reklamebyrået Hyper

Jobbintervjuet

Etter at Skivenes var på førstegangsintervjuet i Hyper måtte han løse en arbeidsprøve og vise hvordan han arbeidet. Besvarelsen skulle leveres som en presentasjon som han måtte holde på andregangsintervjuet. Presentasjonen var en suksess og han fikk jobben.

-Kombinasjonen av kreativitet, mye erfaring med sosiale medier, samt tidligere byråerfaring fra Geelmuyden Kiese og politisk miljøerfaring fra Miljøpartiet De Grønne, gjorde at de så på meg som en god kandidat, sier Skivenes.

Om Hyper:

Virksomhet: Hyper

Arbeidsted: Hasle

Antall ansatte: 56

En selvlært kreatør

Kreativitet er et eget fagfelt, og mange har studert for å bli kreatør. Skivenes er derimot selvlært. For å jobbe som kreatør må du være analytisk, kjapp og ha evnen til å forstå målgruppens perspektiv på kort tid.

-Enkelte ganger har jeg kun noen få dager på å bli kjent med en ny kunde. Da må jeg forstå problemet og presentere en løsning på kort tid, sier Skivenes.

Skivenes legger til at det også er viktig med godt håndverk, som tekst, video og design, samt forstå hvilke mediekanaler som er best å bruke for kunden.

-Dette er mye for én person, så derfor er det fint å jobbe tverrfaglig i et byrå med et spesialisert team, sier han.

Trenger vi samfunnsvitere i din bransje?

-Ja, det private næringslivet har et stort behov for personer som har en dypere forståelse og stiller kritiske spørsmål. Det er avgjørende for å sette seg inn i forskjellige målgruppers behov, poengterer han.