fbpx

Digitaliseringens mange ansikter: Del 7

Når bedriften gikk nedover, ble digitalisering løsningen

Mange har opplevd at arbeidssituasjonen er snudd på hodet under pandemien. For virksomheten KITE, ble løsningen å digitalisere enkelte arbeidsoppgaver.

Den 11. mars 2020 rygger Trine Rygh bilen inn foran et hotell på Gardermoen. Hun er småstresset fordi de skal rigge til et stort arrangement for et direktorat. Idet bilen er på plass, ringer telefonen. Oppdragsgiver avlyser, og forteller at beskjeden kommer fra øverste hold.

-Jeg forstod ingenting. Avlyse? På grunn av smittefare? Var det virkelig så galt? Først dagen etter hadde myndighetene pressekonferanse, og jeg begynte å ane konsekvensene av den nye pandemivirkeligheten, forklarer Rygh.

At det skulle bli så store forandringer, og over så lang tid, hadde hun imidlertid ikke i sin villeste fantasi drømt om.

Et tomt lokale, med skjermer, stoler og bord

- Hverdagen vår består i å skape gode og verdifulle menneskelige møter, det er selvsagt ikke så lett å få til det under en pandemi når folk ikke lenger har lov til å samles, sier Trine Rygh, eier og seniorrådgiver i KITE. Foto: Chuttersnap/unsplash

Vaakum og kaos

Trine Rygh er eier og seniorrådgiver i KITE, et kommunikasjons- og eventbyrå som frem til for et år siden i hovedsak jobbet med å arrangere store fysiske arrangementer for bedrifter, både i offentlig og privat sektor.

– Hverdagen vår består i å skape gode og verdifulle menneskelige møter, det er selvsagt ikke så lett å få til det under en pandemi når folk ikke lenger har lov til å samles, sier hun tørt.

I løpet av et par dager var KITE sine kontorer i Dronningens gate, midt i Oslo, tomme. De 17 arbeidstakerne var flyttet på hjemmekontor på ubestemt tid.

Sammen med resten av Norge ventet de på neste beskjed fra myndighetene. For KITE betydde det at alt de leverte ikke lenger kunne leveres. Hele forretningsgrunnlaget var lagt i grus.

Rygh forteller at hun opplevde de neste ukene som et slags vakuum. Ansatte måtte permitteres, avbookinger og utsettelser måtte håndteres. Avtaler med hoteller, leide lokaler og leverandører av diverse tjenester blir kontaktet.

-Det var helt absurd. Jeg følte jeg satt vakt på en nødtelefon. Det var brannslukkinger dagen lang. Fra å estimere at 2020 skulle bli et av byråets beste, basert på avtaleboka, var vi helt på felgen.

Heldigvis opplevde Rygh at alle var løsningsorienterte.

-Store penger er i sving når det er snakk om arrangement med flere hundre deltakere. Jeg var derfor klar for forhandlinger med en viss temperatur da vi startet de mange dialogene om avbestillinger og utsettelser. Det trengtes ikke. Kontrakter ble strøket og avtaler utsatt. Særlig de store hotellene var hyggelige. Det handler nok om at vi alle var i samme båt, det var en verden som var rammet, ikke oss som enkeltaktører.

trine r

Trine Rygh er eier og seniorrådgiver i KITE, et kommunikasjons- og eventbyrå som frem til for et år siden i hovedsak jobbet med å arrangere store fysiske arrangementer for bedrifter, både i offentlig og privat sektor. Foto: privat

Fra nullpunkt til håp

Etter noen uker, da alt var stille og ryddet opp i, begynte eierne av KITE å tenke på konsekvenser over tid. Var virksomheten på vei mot en konkurs, eller var der fremdeles håp og muligheter? Svaret kom fra en av de faste kundene.

-Det var en dialog med DigDir (Digitaliseringsdirektoratet) som tvang oss for alvor inn på tanken om å tilby våre tjenester digitalt. Vi hadde selvsagt streamet arrangementer før, men tok et kvantesprang og sa ja takk til DigDir. Dette er en kunde vi kjenner godt og som sa «dette gjør vi sammen», sier Rygh.

Rygh presiserer at de tidlig bestemte seg for å ikke gi opp, men gripe alle muligheter som kom deres vei. De var også opptatt av å holde de ansatte i arbeid, selv om det har betydd en viss kostnad.

I april var derfor fire av de sytten i KITE tilbake i jobb. De kastet seg over nye plattformer, klatret opp bratte læringskurver og klarte å levere et bra produkt til DigDir.

-Etter det begynte ballene å rulle. Stadig flere etterspurte digitale eventer eller seminar, og vi har etter hvert lært mye om hvordan vi kan rigge gode digitale arrangementer. Fra august var vi igjen fulltallige og faktisk har vi klart å holde oss flytende siden, avslutter Rygh, og legger til:

-Selv om vi nå flyter godt på de digitale arrangementene, gleder jeg meg til de fysiske arrangementene og sånn verden var før. Uansett, nå kan vi levere på begge deler og jeg er stolt av å ha klart å komme oss på beina etter at vi nesten falt utfor stupet, avslutter Rygh.